経済産業省は、7月5日、ゲーム産業、アニメ産業及び広告産業などコンテンツ制作に携わる産業界に向けて、生成AIのコンテンツ制作への利活用の方向性を示すガイドブックを作成・公表しました。
ゲーム産業、アニメ産業及び広告産業における生成AIの利活用ケースが紹介され、生成AIの活用シーンごとの留意点・対応策が説明されています。経済産業省・総務省「AI事業者ガイドライン(第1.0版)」、文化庁「AIと著作権に関する考え方について」、内閣府 知的財産戦略推進事務局「AI時代の知的財産権検討会 中間とりまとめ」のポイントも記載されていますので、生成AIを利用したコンテンツ制作の企画・検討や、利用する生成AIサービスの選択、リーガルチェック、さらに生成AIの利用に関する社内ガイドラインの作成などに活かせそうです。 「コンテンツ制作のための生成AI利活用ガイドブック」を公表しました https://www.meti.go.jp/policy/mono_info_service/contents/aiguidebook.html Guidebook for Utilizing Generative AI in Content Production On July 5, the Ministry of Economy, Trade and Industry (METI) created and published a guidebook outlining the direction for utilizing generative AI in content production, aimed at industries involved in game production, anime production, and advertising. The guidebook introduces use cases of generative AI in the game, anime, and advertising industries and explains the points of caution and countermeasures for each application scene of generative AI. It also includes key points from the METI and Ministry of Internal Affairs and Communications’ "AI Business Operator Guidelines (Version 1.0)," the Agency for Cultural Affairs’ "Concepts on AI and Copyright," and the Cabinet Office Intellectual Property Strategy Promotion Office’s "Interim Report on Intellectual Property Rights in the AI Era." This guidebook can be used for planning and considering content production utilizing generative AI, selecting generative AI services to use, conducting legal checks, and creating internal guidelines for the use of generative AI.
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著者萬秀憲 アーカイブ
December 2024
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